pl PL     sk SK     en EN    

24.06.2016

Jak mobile może ułatwić funkcjonowanie każdej firmy

O smartfonizacji społeczeństwa mówi się od dość dawna. Na co dzień korzystamy z urządzeń mobilnych – do pracy, dla rozrywki, w ramach hobby. Telefony zastępują nam wiele podstawowych przedmiotów – poczynając od budzika albo kalkulatora, kończąc na aplikacjach do obróbki zdjęć albo NFC działającym, jak karta płatnicza. Czy w takim razie uniwersalność rozwiązań mobilnych może się sprawdzić we wszystkich branżach? Jak można mobile wykorzystać np. w przemyśle budowlanym? Udało się nam stworzyć ciekawe rozwiązanie wraz z Lafarge – na podstawie case study z naszego podwórka, chcielibyśmy pokazać, że podobne funkcjonalności można wprowadzić w firmach zajmujących się dowolną działalnością.

Na pewno mobile sprawdza się świetnie w momencie, kiedy się przemieszczamy. Z definicji korzystamy z urządzeń mobilnych wtedy, kiedy chcemy się z kimś skomunikować. Łatwo się domyślić, że mobile znajdzie zastosowanie w każdej firmie, która zajmuje się logistyką. Dobrym przykładem takiej firmy i mobilnego rozwiązania, będzie Lafarge w Polsce – potentat w branży materiałów budowlanych.

Duża ilość transportowanego cementu, betonu i kruszcu, nierozerwalnie łączy się ze skomplikowaną logistyką. Nie dość, że jest dużo materiału do przewiezienia, to następnie ładunek trzeba dostarczyć na miejsce budowy. Kluczowy jest również czas dostawy. Duże przedsięwzięcia mają to do siebie, że przy ich okazji, łatwo jest o wpadki i nieporozumienia.  Wiadomo, że kierowca może złapać opóźnienie – większe, niż się zazwyczaj przewiduje. Dodatkowy problem może się pojawić później – jak już dojedzie do towar miejsca wyładunku, kiedy może pojawić się oczekiwanie w kolejce.

Co w takim razie stworzyliśmy wraz z Lafarge?

Uwzględniając specyfikę procesów firmy, stworzyliśmy specjalna aplikację mobilną Lafarge (system Android) oraz serwis SMS. Założenie jest proste: poprzez aplikację albo SMS-a kierowca może się szybko i sprawnie skomunikować z centrum logistyków Lafarge, dla których przygotowaliśmy w tym celu dedykowany dashboard WWW. Dzięki temu kierowca w możliwie najszybszy i najłatwiejszy sposób przekazuje informacje do centrali, a owa centrala ma aktualne informacje o ruchu i statusie dostaw.

Aplikacja skupia się tylko na najistotniejszych kwestiach, umożliwiając:

1.       Otrzymanie zlecenia na swój telefon.

2.       Zgłoszenie opóźnienia w kursie lub problemu z samochodem (wszystko odbywa się w bardzo prosty sposób).

3.       Potwierdzenie dostarczenia załadunku (taka funkcja jest kluczowa dla logistyki).

4.       Sprawdzenie w historii zleceń, które zostały wykonane w danym dniu.

Wspomniane możliwości są udogodnieniami, dla obu stron – zarówno dla kierowców, jak również na logistyków (centrali). Współczynnik ludzkiego błędu jest ograniczony do minimum, przepływ informacji jest szybki, a wszystkie dane zapisane od razu w systemie ułatwiają zarządzanie całym systemem.

Aplikacja

W aplikacja możemy wyróżnić 3 zakładki o nazwach: „obecne”, „historia”, „użytkownik”.

W pierwszej zakładce „Obecne” znajdują się nowe zlecenia dla kierowcy. W ramach informacji, które pojawiają się w zakładce, znajdują się: miejsce załadunku, numer zlecenia, zakładana godzina dostarczenia zlecenia, orientacyjny czas, jaki pozostał do dostarczenia zlecenia, oraz specjalne przyciski – ikonki, dzięki którym można szybko przekazać centrali informacja o zmianie sytuacji.

W aplikacji występują cztery ikonki oznaczające: stanie w kolejce, przerwę, korek oraz awarię. Ostatni przycisk „DOSTARCZONY” jest potwierdzeniem dostawy.

Wszystkie dostarczone zlecenia znajdują się w zakładce „Historia”, natomiast zakładka „Użytkownik” służy do wpisania numeru telefonu kierowcy, który należy podać przy pierwszym uruchomieniu aplikacji.

Oczywiście można mieć pewne wątpliwości względem rozwiązania opartego na internecie – w niektórych rejonach Polski/Europy może być słaby zasięg albo nie być go wcale, przez co skorzystanie z aplikacji nie będzie możliwe. O takiej sytuacji również pomyśleliśmy. Tutaj na ratunek przychodzą SMS-y, które można wysłać pod numer 3303 (koszt takiego SMS-a jest zgodny z posiadanym planem taryfowym). Krótkie wiadomości również świetnie się sprawdzają w przypadku starszych kierowców, którzy mniej ufnie podchodzą do aplikacji.

***

Rozwiązanie, które wypracowaliśmy wraz z Lafarge jest bardzo uniwersalne i proste w obsłudze. Przy okazji spełnia najważniejsze zadanie: ułatwia komunikację. Każde przedsiębiorstwo, które posiada dział logistyki, mogłoby skorzystać z aplikacji tego typu, ponieważ problemy z transportem i magazynowaniem dotyczą większości większych firm. Warto pamiętać, że pomóc może nie tylko najnowsza technologia opierająca się na specjalistycznych urządzeniach, ale także aplikacja na smartfonie.